Roald Amundsen og Robert Falcon Scott ville begge bli den første til å sette sine ben på Sydpolen. Amundsen vant og tok æren, mens Scott og hans menn døde på veien tilbake. Nå kan du og dine medarbeidere være med på Amundsens sydpolferd og oppleve historien som om dere var med på kappløpet i 1911.
I varme selskinnsklær, og med hundespann går ferden innover vidda. Du vil få prøve deg på sekstantnavigasjon, får smake på maten de levde av for nesten 100 år siden, og føle elementene på kroppen. Vel fremme ved «sydpolen» kan du kjenne på seiersfølelsen inne i det varme og lune teltet. Neste dag navigerer vi frem til selve «polpunktet» og kan stolt plante det norske flagget. Etter feiringen av bragden sammen med resten av laget vender vi tilbake til sivilisasjonen og en velfortjent hjemkomstmiddag.
Dette er en opplevelse som er perfekt for teambuilding eller som en del av et lederutviklingsprogram. Amundsen Experience brukes som en veldig konkret måte å vise hvordan mennesker samarbeider i team. Det er et klassisk eksempel på å lede en gruppe til suksess, men også hva prisen av suksess kan være. «Amundsen» er en fantastisk ramme for ledere og grupper som har behov for nye erfaringer i møte med arbeidsdagens utfordringer. Gjennom hele ekspedisjonen trekker vi paraleller til utfordringene Amundsen møtte, og hvordan han løste dem. Samtidig kan vi lære mye av hvordan Robert F. Scott organiserte sin ekspedisjon, spesielt med tanke på det tragiske utfallet den fikk.
For bedrifter legger vi opp turen med en faglig tilnærming til ledelsesutfordringer og teamkompetanse. Dine og andres erfaringer underveis gjør deg mer bevisst på egne læringsprosesser. Det faglige innholdet er skreddersydd for ledere som ønsker å få det beste ut av seg selv og sine medarbeidere. Vi har forskjellige tilnærminger og varighet på opplevelsen alt etter størrelsen på gruppen, budsjett og tidsbruk. Opplevelsen inneholder flere autentiske elementer som for eksempel en eksakt kopi av Framheim – hytta som Amundsen og hans menn overvintret i før de satte inn hovedstøtet mot polen.
Her kan man blant annet selv erfare hvordan Amundsen og hans menn trente og forberedte seg til ferden, hva som var Amundsens lederprinsipper og den motivasjonen som drev nordmennene til å gjennomføre dette. De grundige forberedelsene var avgjørende for at de skulle nå fram til sydpolen og ikke minst komme tilbake i behold. Mange kaller det flaks og uflaks i analyser av hva som skjedde med engelskmennene, men som i god business – og som Amundsen mente og sa – handlet det kanskje mest om god og dårlig planlegging.
Nansen og Amundsen sprengte grenser vi knapt nok forstår var mulig. Yourway har gjennom ‘The Amundsen Experience’ på Finse gitt oss større forståelse for hva det egentlig betyr. Enten vi starter på Finse, Fram eller skimuseet får vi et større innblikk i hva dette innebærer. Dette har for oss vært et fint utgangspunkt til å stimulere mer visjonær tenkning, innovasjon og endring, noe både vi og næringslivet generelt trenger i dag. Vi lever ikke evig på oljen. Takk for et spennende og givende samarbeid så langt.
– Kari Rolstad, fagsjef HR utvikling Sparebank 1 Gruppen AS